ביחד ננצח

מה זה ODT?

Outdoor Training – ODT הינה פעילות חוץ המתקיימת על פי רוב במתווה אתגר או משחק. הפעילות נועדה לחשוף ולגרות את האלמנטים בהתנהלות הקבוצה והפרט שעליהם בוחר הארגון לשים דגש.

המושג ODT מורכב משני חלקים

Outdoor

 מתייחס לסביבת העבודה. היציאה מהחללים הסגורים המאפיינים את סביבת העבודה הנפוצה נועדה ליצור פתיחות ולהוציא את המשתתפים מטווח הנוחות. היציאה מטווח הנוחות מאפשרת בתורה למידה, ומאתגרת את ההנחות הקיימות איתן באה הקבוצה והפרטים בה. כמו כן הטבע משפיע על אנשים ומביא אותם להתנהגות אוטנטית ונטולת עקבות. דבר זה מאפשר לחשוף ולדבר על הדברים האמיתיים.

Training

המושג Training (אימון) – מתייחס להקנייה של מיומנויות בניגוד לEducation (חינוך) המתייחס להקנייה של ידע תיאוריטי. חשוב לציין שבשילוב המילים המרכיבות את המושג דווקא ה-Training הוא המשימה וה-Outdoor הוא האמצעי. לכן כאשר מתכננים או מזמינים פעילות ODT יש לוודא שהחלק של המיומנויות מובן וברור. שימו לב! במקומות רבים כאשר מזמינים פעילות ODT המיקוד הוא באיך ולא במה. התוצאה לעיתים (כפי ששומעים אח”כ מהמשתתפים) היא נתק בין חוויות היום לבין 364 הימים האחרים בשנה.

חברת Team Dynamics מקפידה שהפעילות תהיינה מעניינת ומקוריות. אי לכך אנו עושים מאמצים גדולים לחדש ולגוון את טווח הפעילויות המוצעות באופן תדיר.

מה זה ODT ומה זה לא?

כל הזמן אנשים שואלים "מה זה ODT?" במאמר זה חברת טים דיינמיקס תסביר לכם מה זה ODT או Outdoor Training ולעמוד על ההבדלים בין אימון סדנאות שטח לבין ימי משחק וחוייה. כמו תחומים רבים אחרים שעדיין לא קיבלו סטנדרטיזציה רשמית, תחום סדנאות השטח (ODT) הפך לתחום פרוץ בו כל אדם שידו משגת לקנות חבל, חישוק וכמה כדורים הופך עצמו למנחה ODT. כתוצאה מכך תחום ה-ODT נשחק כמעט כמו תחום ה-Coaching הסובל מבעיות דומות.

פעמים רבות בשיחות עם מנהלי משאבי אנוש, יועצים ארגוניים או אחראים לתחום ההדרכה, בתגובה להצעה לקיים פעילות ODT אנחנו מקבל את התשובה: “כבר עשינו “ODT” או "מה זה ODT?" בבירור מעמיק יותר, רבים מהמתעניינים בחרו בעבר חברה שערכה להם יום כיף בשטח עם כמה משימות נחמדות אשר בסופן, במקרה הטוב, התבקשו המשתתפים להגיד מה הם למדו, ובמקרה הפחות טוב המפעיל בשטח אמר למשתתפים מה הם יכולים ללמוד. אז קצת סדר בבלאגן:

המושג ODT מורכב משני חלקים:

Outdoor: מתייחס לסביבת הפעילות. יציאה החוצה ממקום העבודה אל הטבע או אל מקום חיצוני אחר משנה את ההקשר (Context) ההתנהלות ומאפשר התנסויות חדשות בדינמיקה הקבוצתית ובהתנהלות היחיד. ככול שהסביבה מאתגרת שונה יותר מהסביבה היום יומית של המשתתפים, לחוויה יש פוטנציאל להעצים את ההתנסות עוד יותר ואת ערך תחושת ההישג וההצלחה. מאוד חשוב להבין ולהפנים שאתגר הוא לאו דווקא פיסי.

פעילות ODT פיסית לקבוצה של מאבטחים, לדוגמא, לא תוציא אותם מתחום הנוחות או תאפשר התנסות שונה, אלא תפעל לחזק עוד יותר את התחושות הקיימות בצוות מבלי לחשוף מנגנונים נסתרים; לעומת זאת, פעילות אינטימית ושקטה יותר יכולה להוות אתגר גדול עבור קבוצה  “מוכוונת משימה”.  במילים אחרות, ODT מוציא את הקבוצה והפרט מתחום הנוחות אל “איזור השינוי” – אזור שבו עשוי להתחולל שינוי.

חשוב להיזהר לא להביא את המשתתפים אל “טווח הסכנה” שלהם, מקום בו יכולה להיות נסיגה והימנעות, אשר עלולה לגרום לקבוצה להידרדר. דוגמא נוספת: פעילות ניווט ומשימות לקבוצה של עובדי היי-טק יכולה ליצור איזור לא נוח אשר קיימת בו אופציה ללמידה, לעומת זאת, לקיחת קבוצת עובדים בחברה בה קיימות אינטריגות רבות, מאבקים פנימיים ודרגה גבוהה של חוסר אמון  והבאתם לSweat Lodge (בקתת הזעה- בה יושבים האנשים בחום לעיתים בבגדים קצרים ועורכים טקסים כאלה ואחרים) בפגישה הראשונה עלולה לפרק את הקבוצה  ולפגוע בפרטים בה באופן בלתי נסבל.

מה זה ODT?
מה זה ODT?

מה זה ODT? איך תדעו באיזו פעילות לבחור?

ניתן וחשוב להתייעץ בנושא עם מומחה תוכן, כמו לדוגמא חברת Team Dynamics, שיודע לקחת את הקבוצה למקום הנכון בזמן הנכון, על מנת לאפשר את חוויית הלמידה הטובה והאיכותית ביותר לקבוצה מבלי לפרק אותה.

המושג Training (אימון) – מתייחס להקניה של מיומנויות (בניגוד ל-Education (חינוך) המתייחס להקניה של ידע תיאורטי). חשוב לציין שבשילוב המילים המרכיבות את המושג Outdoor Trainingג דווקא ה-Training הוא המשימה וה-Outdoor הוא האמצעי. לכן כאשר מתכננים או מזמינים פעילות ODT יש לוודא שהחלק של המיומנויות הרצויות מובן וברור. לדוגמא: מיומנויות תקשורת, מיומנויות של שיתוף פעולה המוביל לחדשנות, ערכים של מצוינות או אמינות וכו…

החלק הארי של האימון הם המשחקים. משחקים הם סימולציות של סיטואציות מחיי היומיום של המשתפים. מדוע משתמשים במשחקים בכדי להביא אנשים למצב למידה? משחקים מביאים את האדם המבוגר למצב האותנטי שלו. המשתתף מוריד הגנות, שוכח את הנימוסים והמסכות המאפיינות את התנהלותו היום יומית וצולל לעשייה. כאשר הקבוצה שקועה במשחק, אפשר לצפות ולהבין טוב יותר את הדינאמיקה הקבוצתית. מנקודה זו ניתן לדבר בצורה חופשית וגלויה יותר על מה שקורה “תכלס בשטח”.

העיבוד המתלווה למשימות ולתרגילים הוא המאפשר את הלמידה הקבוצתית. ללא העיבוד לא מתקיימת למידה קבוצתית אמיתית (למעט מספר הסתייגויות הקשורות לפעילויות ODT בעלות מימד רפלקטיבי אישי). גם פה קיים פער עצום בין מנחי ODT מקצועיים ומקצוענים ,לבין מפעילים אחרים. ללא “לקחים להמשך” מפורטים וברורים הקבוצה נשארת אך ורק עם שיקוף של המצב בו היא נמצאת, אך בלי אפשרות לשנות את המצב! זוהי נקודה קריטית שיש לתת עליה את הדעת בבחירת המנחה ובאופי הפעילות.

מה זה ODT? לסיכום!

אז מה זה ODT? לסיכום, מתוקף הנקודות הללו חשוב להבין שהפעילות נועדה לשרת את הדברים עליהם רוצים לדבר ואת המיומנויות אותם רוצים לשפר בקבוצה. לכן, הדבר הראשון שצריך לברר לפני שניגשים לקיים פעילות ODT היא להגדיר בצורה ברורה מה רוצים להשיג, ולא – איזה תרגילים לעשות והיכן לעשות אותם. שימו לב! במקומות רבים כאשר מזמינים פעילות ODT המיקוד הוא ב-‘איך’ ולא ב-‘מה’. התוצאה, לעיתים קרובות, (כפי שמעידים אחר כך  המשתתפים) היא נתק בין חוויות הפעילות לבין 364 הימים האחרים בשנה.

אז איך יודעים שמדובר ב-ODT  ולא ביום חוץ עם משחקים. חשוב להיות ערניים כשמשוחחים עם נציג חברת פעילויות שטח. יש לשים לב האם הנציג מדבר על פערים בקבוצה ונקודות לחיזוק כמו על ערכים ומיומנויות  אשר אתם רוצים לחזק ביום או על איזה תרגילים הולכים לעשות ואיפה הולכים לעשות אותם.

מקווים שעכשיו אתם יודעים מה זה ODT, חברת Team Dynamics מומחים בארגון ימי גיבוש לעובדים וארגונים, כולל יצירת הפעלות וסדנאות בהתאמה אישית לצרכי הארגון ולפי המיתוג שלו ותחום עיסוקו.

ניתן לעקוב אחר הפעילויות שלנו גם בעמוד הפייסבוק שלנו.

נושאים נוספים

הפעלות עובדים

הפעלות עובדים

כל מנהל יודע היטב כי התפקיד שלו הוא להצליח לגייס את העובדים כדי להביא לתוצרים איכותיים, אשר יקדמו את הארגון והחברה צעד נוסף קדימה. התפקיד

גיבוש צוות מנהלים

גיבוש צוות מנהלים

אם בעבר היינו רגילים לראות ו/או לחוות ימי גיבוש צוות מנהלים רק בחברות וארגונים גדולים במיוחד הרי שכיום גם בעסקים קטנים ובינוניים אנו רואים לא

גיבוש צוות עובדים

גיבוש צוות עובדים

יום גיבוש לעובדים נועדו לספק הפסקה משגרת היומיום ולתת להם קצת זמן להירגע. הם גם מספקים הזדמנות לחברה להראות את הערכתם לעבודתם. ארגונים מסוימים משתמשים

מחפשים פעילות לעובדים?

השאירו פרטים וקבלו בחינם את חוברת הפעילויות שלנו

קיבלנו את פנייתכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם