תכנון סדנאות מנהיגות – המאמר שאתם חייבים לקרוא! 

ניצול מרבי של הזדמנויות מנהיגותיות

אחד האתגרים המרכזיים בתכנון תוכניות לפיתוח מנהיגות (במיוחד תוכניות קצרות טווח) הוא יצירת מספיק הזדמנויות להנהגת הקבוצה עבור כל אחד מהמשתתפים. קורסים לבניית מיומנויות עבודת- צוות הן פשוטים יותר מכיוון שהמשתתפים הם תמיד חלק מהצוות. לעומת זאת בקורסים ותוכניות מנהיגות כל משתתף מתנסה בהובלה רק כאשר הגיע תורו להיות המנהיג. כתוצאה מכך, בקורסים קצרים, לכל משתתף עלולה להיות רק הזדמנות אחת לחוות את עמדת המנהיג.

  • אז מה אפשר לעשות להגדיל את הזמן היחסי שבו כל משתתף נמצא בעמדת מנהיגות?
  • ומה אפשר לעשות על מנת להגביר את מספר הפעמים בהם יוכל כל משתתף לחוות את תפקיד המנהיג במהלך הקורס?

לפני שאפרט את עשרת הטיפים העונים על השאלות הללו, ברצוני להסביר מדוע נושאים אלו כה חשובים.

  • הזדמנויות מוגבלות להנהגה

כאשר נותנים לכל משתתף רק הזדמנות אחת להוביל בקורסים לפיתוח ואימון מנהיגים, אנו ‘שמים את כל הביצים בסל אחד’ – זהו סיכון גבוה מדי. הסיבה שהסיכון כה גבוה היא שיותר מדי על מוטל הכף. כל משתתף מקבל משוב מעמיתיו לקורס בהתבסס על הזדמנות אחת ויחידה להנהיג. גרוע מכך, ההזדמנות האחת והיחידה שהייתה למשתתף להוביל יכולה להיות לא מוצלחת ויתכן גם שההתנהגות של המשתתפים לא תהייה טיפוסית. במקרה זה המשוב יהיה שלילי, שטחי או בלתי רלוונטי. נוסף על כך, איכות המשוב שנותנים המשתתפים בחלקה הראשון של התוכנית לא תהייה איכותית באותה מידה לעומת המשוב בחלקה השני. רק המשתתפים שיובילו ראשונים יזכו לחוויה לא מוחלשת. כאשר לכל משתתף הזדמנות אחת בלבד, הסיכון גדול גם למוביל הקורס; מתן הזדמנות אחת לכל משתתף הוא משחק בול פגיעה כלומר הימור האם הפעם היחידה שבה תינתן  למשתתף אפשרות להוביל, תוציא ממנו את פוטנציאל המנהיגות האמיתי שלו. בנסיבות אלו, זה הופך להיות קשה למוביל הקורס למלא את ציפיות הלקוח והמשתתפים מהקורס.

  • מודל מוחלש של למידה התנסותית

ישנם איכויות מסוימות בצפייה באחרים מנהיגים, אך זהו מודל למידה פחות יעיל לפיתוח מיומנויות הנהגה; צפייה באחרים מנהיגים אינה למידה התנסותית! רק על ידי מילוי תפקיד המנהיג יכולים המשתתפים ללמוד “על בשרם” מה זה להיות מנהיג. מובן שניתן ללמוד על מנהיגות על ידי צפייה באחרים מנהיגים, אבל זה אינו לימוד מתוך ניסיון.

לפניכם מספר אסטרטגיות תכנון לסייע לך למקסם הזדמנויות מנהיגות בתוכנית אימון המנהיגות שלכם. החישובים הכתובים מטה יוצאים מנקודת ההנחה שהאסטרטגיה המתוארת מוכלת על כל תוכנית המנהיגות. זה אינה תוכנית מומלצת לפעולה. זו פשוט דרך קלה להמחיש ניצול זמן פוטנציאלי. תוכנית המנהיגות הטובה ביותר תכיל תערובת של מספר אסטרטגיות שונות.

להל”ן עשר אפשרויות כאלו:

  1. חלוקה של הקבוצה לשני תתי קבוצות מכפילה את מספר ההזדמנויות למנהיגות. אסטרטגיה זו טומנת בחובה את ההזדמנות להשוות בין סגנונות מנהיגות שונים ואת האופן שבו שני מנהיגים מתמודדים עם סיטואציות דומות. כמו כן, משוב למנהיגים לוקח פחות זמן בקבוצות קטנות יותר.
  2. שימוש ב”משנה למנהיג” (או סגן) במקום במנהיג יחיד מכפיל את מספר ההזדמנויות  להנהגה. במקרים מסוימים מצב זה ישקף בצורה טובה יותר את האופן שבו מנהיגות באה לידי ביטוי במקום העבודה.
  3. שימוש בשלושה מנהיגים לכל פרויקט משלש את מספר ההזדמנויות להנהיג. כמו כן חלוקה זאת מאפשרת לבחון וללמוד על מודלים שונים של הנהגה, במידה וכל מנהיג לוקח על עצמו תפקיד מנהיגותי ספציפי. לדוגמא, אם משתמשים במודל המנהיגות של אדאיר (Action Centered Ledearship), כל מנהיג יכול להתמקד באחד משלושת האלמנטים של המודל: משימה, צוות, אינדיבידואל. בדומה לכך, מינוי של מנהיגים שונים להתחלה, לאמצע ולסוף הפרויקט מאפשר למשתתפים להתנסות בסגנונות הנהגה שונים במודל המנהיגות המצבית. סגנונות מנהיגות ספציפיים יכולים להתאים לשלבים שונים בפרויקט.
  4. עבודה בזוגות יוצרת פי חמש הזדמנויות להנהגה בקבוצה של 10 משתתפים. עבודה זו יכולה לשקף את האופן שבו מנהיגות באה ליידי ביטוי במקום העבודה – דרך פגישות של אחד על אחד, שיחות טלפון וכו. בעזרת תרגילי זוגות שבהן אחד המשתתפים מכוסה עיניים, או במקרים שבו בני הזוג לא נמצאים במרחק ראייה זה מזה, ניתן  ליצור מגוון שימושי של אתגרים והתנסויות במנהיגות.
  5. בתוכניות שבהן יש חלוקה של 50\50 בין זמן הפעילות לזמן עיבוד ולימוד, ניתן להכפיל את הזדמנויות ההנהגה אם המשתתפים מובילים כל אחד בתורו את העיבודים. לעיתים קרובות מתברר שתהליך הדיון של העיבוד והמשוב משקפים את סביבת העבודה בצורה קרובה יותר מאשר הפעילות שמעובדת. וכמובן שבפגישות רבות בסביבת העבודה ישנם תחקירים ועיבודים רבים על סדר היום. עיבודים יוצרים הזדמנות זהב לחויות מנהיגות רלוונטיות רבות! (כמובן שאז צריך לעבד את העיבוד מה שיכול בתורו להיעשות על ידי אחד המשתתפים).
  6. עיבוד וניתוח של חוויות מנהיגותיות שהתרחשו לפני הקורס. היתרונות פה, הן שלא נדרש זמן קורס לספק ניסיון מנהיגותי – כך שחוסכים בערך 50% מהזמן (אם הקורס כולל יחס פעילות עיבוד של 50\50). משתתפים אחרים בקבוצה אולי לא היו עדים למקרים אלה, אך מה שחשוב יותר מכל הוא שאלו דוגמאות אמיתיות של התנסויות מנהיגותיות – והם ככל הנראה אמיתיות יותר ומשמעותיות יותר מההתנסויות המנהיגות המתרחשות באימון מנהיגות. המפתח לאסטרטגיה זו היא באימוץ טכניקת עיבוד ותחקיר מתאימה. חיסכון נוסף בזמן יושג בחלוקה ותחקיר בתתי קבוצות או זוגות.
  7. שימוש במיני-פרויקטים של מנהיגות שאינם עולים על 5 דקות. בפחות משעה כל משתתף בקבוצה יכול לחוות חווית מנהיגות קבוצתית שלמה. תרגיל מתאים במיוחד לאסטרטגיה זו דורש מכל משתתף להשתמש בכל הקבוצה באופן בכדי להדגים מה הם מתכוונים כשהם אומרים עובדת צוות טובה.  האופן שבו כל משתתף ניגש אל המשימה, ממחיש, תוך זמן קצר, את סגנון המנהיגות שלהם כמו גם את מידת הבנתם את נושא העבודה הקבוצתית. תרגיל זה עובד באופן מיטבי אם הוא מוצג, לא כ”תרגיל במנהיגות” אלא, כתרגיל בעבודת צוות.
  8. יצירה של אתגר מנהיגותי שבו לכל משתתף יש את ההזדמנות לצעוד קדימה ולנסות אסטרטגיית מנהיגות שונה. תרגיל זה עובד לרוב בצורה של משחק תפקידים, אך ניתן להשתמש בו גם בסיטואציות אמיתיות. כתרגיל משחקי תפקידים, כל בן זוג בתורו לוקח עליו את התפקיד של העובד השובר את החוקים – והמנהל האוכף אותם. “העובדים” צריכים לתת למנהלים סיכוי של 50\50 להצליח במשימה.
  9. בחינה של מושג המנהיגות באופן שגורם לאנשים להבין שכל דבר שהם אומרים או עושים בקבוצה משפיעה על אחרים בין אם הם “ממונים” למנהיגים ובין אם לאו. הכוונה של הקבוצה באופן כזה גורמת לכך שכל הזמן מחפשים דוגמאות למנהיגות בתוך הקבוצה. תודעה זו יוצרת סביבת עשירה יותר ללמידה על מנהיגות והופכת אנשים למודעים יותר למנהיגות רשמית ומנהיגות שאינה רשמית.
  10. יצירת קשרים בין מנהיגות להעברת למידה. על מנת להעביר את הידע שאדם רוכש בכל קורס אימון, נדרש מהלומד, לעיתים קרובות, לקחת את ההובלה ולגרום לדברים לקרות. דבר זה נכון כפליים אם המשתתפים מעבירים את הלמידה על עצמם כמנהיגים. על ידי כך שמתייחסים להעברת הלמידה כאל תרגיל מנהיגות (וכך הופכים אותו למנהיגות בנוגע למנהיגות) מוכפל ערך תהליך הטמעת הידע ומגדיל את הסיכוי שהוא אכן יתרחש.

במקום לתכנן תוכנית באופן המאפשר לכל משתתף רק הזדמנות אחת להוביל את הקבוצה, אתה יכול כעת לתכנן תוכנית באותה מסגרת זמן שתאפשר לפחות שלוש התנסויות הנהגה לכל אחד: בהתנסות הראשונה שלהם בתור מנהיגים אנשים יקבלו תמונה לאופן שבו הם נתפסים כמנהיגים. בניסיון השני, הם יכולים לנסות משהו אחר. בניסיון השלישי, הם יכולים לתרגל משהו שהם רוצים לקחת איתם למקום העבודה.

שילוב נכון של אסטרטגיות בתכנון ייצור הזדמנויות טובות ורבות יותר ללמוד כיצד להנהיג. יתרה מכך,  לחלק ניכר מהאסטרטגיות הנ”ל יש זיקה ודמיון קרובים יותר לאופן שבו מנהיגות באה לידי ביטוי במקום העבודה שלהם. דבר זה בתורו, מגביר את הרלוונטיות של תרגילי אימון המנהיגות, ובמקביל מגדיל את הסיכוי שמה שנלמד בתוכנית על מנהיגות יועבר ויוטמע בהצלחה.

אנא מלאו פרטים ליצירת קשר

האתר נבנה ועוצב ע”י אדאקטיב